@article{oai:shiga-u.repo.nii.ac.jp:00014349, author = {築地原, 尚美}, issue = {24}, journal = {滋賀大学大学院教育学研究科論文集}, month = {Mar}, note = {生徒の英語ライティング能力を育成する試みに伴い、多くの研究者がこの分野を研究している。本論文では、まず学習者のライティングプロセスの歴史に言及する。次に、主に高校で使用されている教科書を参考に、現在のライティング教育について考察する。また、これまでの高校でのライティングの授業を振り返りながら、効果的な指導方法である、ピアレビュー、第一言語、機械翻訳を用いた新たな試みを紹介する。最後に学習指導要領の改訂や時代の潮流ともに高まるL1 の能力の重要性を説く。, Many studies have been published on the diff erent methods of improving students' English writing skills. This paper's purpose is to discover the most eff ective teaching methods, by comparing and contrasting established and modern methods in order to evaluate their effectiveness. Current teaching methods are also reviewed, with reference to the textbooks used in most high schools. Comparing modern and established teaching methods is the best way to discover how to teach English effectively. Newly developed methods such as peer review and machine translation are also introduced. The importance of L1 competence is found by coupling the revision of the Courses of Study with the trends of the times., 滋賀大学大学院教育学研究科論文集, 第24号, pp.25-36}, pages = {25--36}, title = {これからの時代を迎えてのライティング指導―その歴史と現在、そしてこれから―}, year = {2022} }